Program
Dlaczego zaczęliśmy organizować Bardzo Zielone Szkoły?
- bo misją naszego stowarzyszenia jest stałe zwiększanie stopnia świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez aktywną edukację,
- bo prowadząc półtoragodzinne zajęcia edukacji ekologicznej i przyrodniczej dla dzieci i młodzieży, uznaliśmy, że półtorej godziny to za mało, by pokazać piękno przyrody i kształtować postawy ekologiczne,
- bo wydaje nam się, że dzisiejsze dzieci i młodzież (szczególnie z dużych miast) za mało znają przyrodę, by móc ją pokochać i chronić,
- bo od lat zajmujemy się edukacją ekologiczną i wiemy jak to robić z pomysłem i widzimy efekty naszej pracy,
- bo lubimy pracować z dziećmi i kochamy przyrodę.
Organizujemy Bardzo Zielone Szkoły po to, by zaciekawiać uczniów przyrodą. Realizując od wielu lat zajęcia w terenie, pokazując piękno i niezwykłość przyrody, wierzymy, że tędy prowadzi droga do – mówiąc górnolotnie – lepszego świata. Wierzymy, że nikt, kto pokochał przyrodę, nie będzie jej niszczył i świadomie będzie żył tak, by nie szkodzić środowisku.
Poczytaj więcej o roli terenowej edukacji przyrodniczej w edukacji ekologicznej oraz o wpływie kontaktu z przyrodą na kondycję psychiczną i fizyczną dzieci i młodzieży.
Program wycieczki za każdym razem ustalany jest indywidualnie z nauczycielem. Prosimy pamiętać, iż Bardzo Zielone Szkoły nie są typowymi wycieczkami, lecz imprezami o charakterze edukacyjnym, których głównym celem jest poznanie przyrody odwiedzanego terenu oraz kształtowanie postaw proekologicznych młodzieży.
Prosimy o dokładne zapoznanie się z przykładowymi programami i proponowanymi zajęciami, zachęcamy do dostosowywania ramowego programu do indywidualnych potrzeb wynikających z zainteresowań uczniów, ich wiedzy, realizowanego w szkole programu.
- warsztaty przyrodniczo-leśne
- sensoryczne zabawy w przyrodzie
- poznawanie przyrody (gatunki, siedliska, ekosystemy)
- obserwacja zjawisk przyrody
- szukanie tropów i śladów zwierząt
- zajęcia z mapą i kompasem, biegi na orientację
- wycieczki krajoznawczo-przyrodnicze po okolicy
- warsztaty ekologiczne w terenie (tematyka do wyboru przez nauczyciela, mi.in.: ochrona humanitarna zwierząt, ekologia w życiu codziennym , zmiany klimatu, ekologiczne zakupy, formy ochrony przyrody, ochrona bioróżnorodności, zmiany klimatu)
- zajęcia poświęcone zdrowemu stylowi życia
- zajęcia plastyczne (m.in. czerpanie papieru, malowanie naturalnymi barwnikami, przyrodnicze obrazy)
- zajęcia parateatralne oraz greendrama
- dawne gry i zabawy podwórkowe, zabawy zręcznościowe, ogniska i konkursy
a także - poznawanie walorów kulturowych regionu i zwiedzanie zabytków i ciekawych miejsc.
Więcej tematów, które możemy uwzględnić w programie: tutaj.
Klasom pierwszym polecamy zajęcia integracyjno-komunikacyjne.
Podczas Bardzo Zielonej Szkoły nie będą odbywać się zwykłe lekcje z zeszytami i książkami (choć ciekawych książek nie zabraknie), nie ograniczymy się również tylko do "zaliczenia" ciekawszych zabytków. W czasie wycieczki chcemy zaciekawić i zainspirować dzieci i młodzież do szukania wiedzy oraz radości w kontaktach z przyrodą . Za każdym razem, kiedy jesteśmy w naturze i mamy oczy i uszy szeroko otwarte, zauważamy rzeczy, których wcześniej nie znaliśmy, albo nie zwracaliśmy na nie uwagi. Samoistnie pojawia się wówczas mnóstwo pytań. W terenie zaspokajana jest naturalna ciekawość młodych ludzi, obcując z przyrodą rzadko pozostają oni biernymi obserwatorami, natomiast stają się kreatorami rzeczywistości. Rolą trenerów podczas Bardzo Zielonej Szkoły jest inspirowanie uczniów do własnych poszukiwań i obserwacji.
Preferujemy naukę poprzez zabawę i aktywne uczestnictwo w warsztatach. Zajęcia proponowane przez nas naturalnie łączą wiedzę przyrodniczą i edukację ekologiczną z edukacją globalną, etnograficzną czy obywatelską. Staramy się pokazywać zjawiska i problemy z wielu stron, a przede wszystkim dążymy to tego, by to dzieci same obserwowały, słuchały, dotykały, stawiały pytania i dochodziły do własnych wniosków. Pracujemy różnorodnymi metodami, z jednej strony po to, by przez cały czas podtrzymywać zainteresowanie uczniów, a z drugiej umożliwić każdemu z nich wykazanie się niezależnie od osobistych zdolności, zainteresować i umiejętności.
W każdej z miejscowości możemy zrealizować program dla dowolnej grupy wiekowej.
Przykładowe programy:
- klasy I-III SP - Rabka-Zdrój
- klasy I-III SP - Spała
- klasy IV-VI SP - Duszniki Zdrój
- klasy VII-VII SP - Wysowa-Zdrój
- klasy VII-VII SP - Bachotek
- klasy I-III SP - Muszyna
Na każdą Bardzo Zieloną Szkołę jedzie doświadczony trener edukacji ekologicznej (lub kilku przy większych grupach), który prowadzi zajęcia w dwóch lub trzech blokach. Trener zagospodarowuje różnorodnymi zajęciami większą część dnia. Nasi trenerzy, którzy na co dzień pracują w naszym ośrodku, jak również w parkach krajobrazowych i szkołach, pełnią również rolę przedstawiciela organizatora podczas wyjazdu.
Nasi trenerzy:
-
Agnieszka Mazur
absolwentka pedagogiki na Uniwersytecie Łódzkim i Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, swą pasję pedagogiczną realizuje promując wiedzę przyrodniczą, ekologiczną, globalną od przedszkolaków do licealistów. Dba o kondycję pływając i jeżdżąc na rowerze, a dla ducha słucha chilli zet i klasyki rocka, czyta kryminały, rozwiązuje łamigłówki. Uwielbia gry planszowe i towarzyskie. Lubi zarażać uśmiechem. Jest dumną balkonową ogrodniczką marząca w przyszłości o dużo większych połaciach zieleni. -
Piotr Miliszkiewicz
trener edukacji przyrodniczej. Specjalizuje się w wyprawach leśnymi ścieżkami, grach terenowych i harcerskich. Oprócz zielonych szkół, prowadzi młodzieżowe, górskie obozy wędrowne, imprezy DJ z muzyką tropikalną, uczy jogi i medytacji. Z wykształcenia pedagog, animator kultury, studiował też kulturoznawstwo latynoamerykańskie i wychowanie fizyczne. -
Kamil Czepiel
absolwent Ochrony Środowiska, od lat zajmuje się edukacją przyrodniczą. Dyplomowany zielarz-fiterapeuta, instruktor bushcraftu i surwiwalu, trener etyki outdoorowej. Pasjonuje się botaniką użytkową i dawnym rzemiosłem. Artysta czerpiący inspirację z natury: pisarz, głównie fantastyki, wyróżniony przez Ministerstwo Środowiska w konkursie przyrodniczym Las – moja miłość; fotograf-amator, twórca wystawy fotograficznej Wschodząca nadzieja; początkujący rysownik. Wszystko to wykorzystuje do pełniejszego poznania otaczającego świata, który uwielbia przemierzać boso. -
Ania Chomczyńska-Czepiel
absolwentka ochrony środowiska, trenerka edukacji ekologicznej, terenowej i globalnej. W Źródłach od 2012. Szczególnie zainteresowana pracą w terenie, metodami edukacji przez zabawę oraz nowościami z dziedziny pedagogiki i psychologii. Od dzieci nieustanie uczy się optymizmu, radości z małych rzeczy, uważności i zachwytu dla przyrody. Zakochana w Puszczy Białowieskiej, górach i małych zapomnianych miasteczkach. Uzależniona od lasu i cukinii. W wolnych chwilach daje nowe życie śmieciom przerabiając je na przedmioty użytkowe. -
Karolina Kaczmarek
współpracuje ze Źródłami od 2024 r. jako trenerka na bardzo zielonych szkołach i koloniach. Zajmuje się także edukacją klimatyczną. Ukończyła kulturoznawstwo, jednak po latach miłość do natury zwyciężyła tę do kultury. Od wielu lat prowadzi warsztaty przyrodnicze, ekologiczne i plastyczne w duchu idei less waste. Od 2018 r. członkini grupy Moje podwórko i współtwórczyni ogrodu społecznego w Miejscu spotkań - społecznym domu kultury na Starym Polesiu w Łodzi. W wolnych chwilach chodzi po lesie i górach, jeździ na działkę, ćwiczy jogę i gra w planszówki. -
Irka Jazukiewicz
ze Źródłami związana od 2012 roku jako absolwentka Szkoły Trenerów Edukacji Ekologicznej, a potem Globalnej i Przyrodniczej. Ekolożka i edukatorka, z wykształcenia polonistka, zawsze ciekawa nowych metod zabawy i pracy z dziećmi. Literacka wielbicielka Jose Luisa Borgesa i Olgi Tokarczuk. Z pasją uczy się, dziwi i opowiada o strategiach przystosowawczych roślin i zwierząt. Pisze artykuły, uparcie uprawia balkonowe zioła i organizuje happeningowe koncerty ze Stowarzyszeniem MY. Imigrantka z Wilna w Warszawie, na co dzień rowerzystka i puzonistka od święta z instrumentem-kabaczkiem w orkiestrze warzywnej Paprykalaba. -
Karolina Baranowska
w stowarzyszeniu od 2002 roku zajmuje się prowadzniem warsztatów dla dzieci, szkoli nauczycieli oraz przyszłych trenerów, pisze scenriusze zajęć i pakiety edukacyjne, sprawuje zaszczytną funkcję wiceprezeski zarządu. Z wykształcenia jest antropolożką kultury. Największą przyjemność sprawia jej zaciekawianie dzieci światem przyrody oraz podpatrywanie ich spontanicznych sposobów na obcowanie z naturą. Uwielbia zajęcia terenowe, zwłaszcza leśne. Lubi podróże po Polsce i jazdę na rowerze, czyta powieści i literaturę faktu. Miłośniczka psów, absolwentka kursu behawiorystycznego. Czasem, gdy nikt nie słucha, śpiewa sobie stare polskie przeboje. -
Piotr Gaszyński
podróżnik, pilot wycieczek, przewodnik po najodleglejszych kawałkach świata. Fotografuje, pisze i fantastycznie opowiada. Tylko w ostatnich trzech latach był w Kenii, Tanzanii (z Zanzibarem), Filipinach, Hongkongu, Brazylii, Indonezji, Grecji, Ugandzie, Chinach, Tybecie, Etiopii, Argentynie, Urugwaju, Paragwaju, Peru, Boliwii, Szkocji, Maroko, Rwandzie, Syrii, Jordanii, Chile (+ Wyspa Wielkanocna), Polinezji Francuskiej, Nepalu i Indiach. W Źródłach od 2001 roku, wiceprezes w latach 2003-2006. -
Magda Przymusiała
animatorka i edukatorka przyrody, pedagożka specjalna, wieloletnia instruktorka harcerska. W “Źródłach” jest trenerką prowadzącą głównie zajęcia terenowe, które są jej żywiołem. Miłośniczka szydełkowania, rodzinnego podróżowania, spania w namiocie, dzikiej kuchni oraz włóczenia się po lesie, tropienia i obserwowania zwierząt. Uwielbia uczyć się i szukać odpowiedzi na pytania, które stawia przed nią świat. W pracy z ludźmi kluczowe jest dla niej budowanie relacji opartych na szacunku i zaufaniu, wzajemne inspirowanie się oraz dzielenie się talentami. Wierzy w dobro w każdym człowieku. -
Ewa Drozda
absolwentka kulturoznawstwa UW oraz trenerka edukacji przyrodniczej, globalnej i ekologicznej z doświadczeniem pracy z dziećmi w różnym wieku i w przeróżnym terenie. Drzewa liściaste fascynują ją najbardziej. Jej zdaniem każda wyprawa w las jest wzmacniająca zarówno na poziomie fizycznym jak i duchowym. Poza tym, to zawsze świetna przygoda! -
Dagmara Martyniak
urodziła się w stolicy Dolnego Śląska i czuje się bardzo silnie związana z Wrocławiem, Karkonoszami i Kotliną Kłodzką. Najchętniej wybiera się na wędrówki w zamglone jesienne i wiosenne dni, bo wtedy wszystko wygląda jak z baśni. Jej ulubionym środkiem transportu są nogi, a przy dłuższych dystansach pociągi. Dużo mówi i lubi opowiadać historie, zna ich wiele. Jej ulubioną rośliną jest stokłosa miękka, która pojawia się wiosną. W zimowe dni chętnie grywa w planszówki, takie jak Wsiąść do pociągu, buduje z klocków LEGO i czyta książki Agathy Christie. -
Alicja Łopuszyńska
trenerka edukacji ekologicznej, terenowej i globalnej, w „Źródłach” prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży. Z wykształcenia filolożka i chociaż bardzo lubi języki obce to pasja do przyrody okazała się silniejsza. Skończyła podyplomowo Ochronę Środowiska i kurs Pedagogiki Dzikiej Przyrody. Mieszkała w Bocianiej Wiosce Żywkowo, gdzie uprawiała warzywny ogródek i zachwycała się pięknem warmińskiej flory i fauny. Zwolenniczka wyciągania dzieci z czterech ścian w naturę i edukacji w terenie. Praca z dziećmi daje jej niesamowitą satysfakcję. Fanka zielonych koktajli, najlepiej relaksuje się w lesie, a po godzinach śpiewa sopranem w chórze.